حسن بصری می گوید ابوموسی اشعری و عمر و عاص دنیا طلب بودن
(اثبات از کتب اهل سنت)
حسن بصري در مورد دو تن از صحابه عادل اهل تسنن یعنی عمرو بن عاص و ابوموسی اشعری نظری جالب دارد:
ابن سعد به سند متصل میگوید :
أَخْبَرَنَا مُعَاذُ بْنُ مُعَاذٍ قَالَ: أَخْبَرَنَا أَبُو عَوْنٍ عَنِ الْحَسَنِ قَالَ: كَانَ الْحَكَمَانِ أَبُو مُوسَى وَعَمْرُو بْنُ الْعَاصِ. وَكَانَ أَحَدُهُمَا يبتغي الدنيا والآخر يبتغي الآخرة.
معاذ بن معاذ از ابو عون از حسن بصری نقل کرد : دو حکم (در جریان حکمیّت صفین ) ابوموسی اشعری و عمرو بن عاص بودند و یکی از آنها به دنبال دنیا طلبی و دیگری در طلب آخرت بود.
الطبقات الكبرى ج4 ص85 المؤلف: أبو عبد الله محمد بن سعد بن منيع الهاشمي بالولاء، البصري، البغدادي المعروف بابن سعد (المتوفى: 230هـ)، تحقيق: محمد عبد القادر عطا، الناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولى، 1410 هـ - 1990 م، عدد الأجزاء: 8.
سند این روایت صحیح است و رجالش ثـقـه می باشند.
ذهبی این روایت را ذیل ترجمه ابوموسی اشعری آورده و محقق کتاب در مورد آن می گوید:
رجاله ثقات، و هو في " الطبقات " 4 / 113 من طريق معاذ بن معاذ بهذ االإسناد،وابنعون: هو عبد الله بن عون أبو عون البصري،ثقة ثبت فاضلأخرج حديثه أصحاب الكتب الستة.
رجال این روایت ثقه هستند و این روایت در طبقات ابن سعد ج 4 ص 113 از معاذ بن معاذ به سند فوق آمده است . ابن عون نیز عبدالله بن عبدالله بن عون بصری است که ثقه ثبت و فاضل بوده و صاحبان کتب سته از او روایت کرده اند.
(سير أعلام النبلاء،ج2ص401، اسم المؤلف: محمد بن أحمد بن عثمان بن قايم از الذهبي أبو عبد الله الوفاة: 748 ،دارالنشر : مؤسسةالرسالة - 1405 هـ / 1985 م،الطبعة : الثالثه،تحقيق : مجموعة من المحققين بإشرا فالشيخ شعيب الأرناؤوط)
چند سوال از اهل سنت
# این امام عالم شما (حسن بصری) که بخاری و مسلم و دیگر علمایتان از او روایت کرده اند ، واقعا چه قصدی از این سخن داشته است؟
# آیا او از اشاره به نام آن صحابی طالب دنیا می ترسیده که تصریح به آن نکرده است ؟ آیا او تقیه کرده است ؟ آیا تقیه صحیح است؟
# منظور حسن بصری از آن صحابی دنیا طلب چه کسی است؟ عمرو بن عاص یا ابوموسی اشعری که به تصریح حذیفه به یمان ، از منافقین شرکت کننده در داستان ترور نبی اکرم (صلی الله علیه وآله) می باشد؟!
# آیا او از اشاره به نام آن صحابی طالب دنیا می ترسیده که تصریح به آن نکرده است ؟ آیا او تقیه کرده است ؟ آیا تقیه صحیح است؟
# منظور حسن بصری از آن صحابی دنیا طلب چه کسی است؟ عمرو بن عاص یا ابوموسی اشعری که به تصریح حذیفه به یمان ، از منافقین شرکت کننده در داستان ترور نبی اکرم (صلی الله علیه وآله) می باشد؟!