احادیث «علی مع الحق والحق مع علی» در کتب اهل سنت
(اثبات از کتب اهل سنت)
روایت اول : « اَلْحَقُّ مَعَ ذَا »
ابويعلى موصلى متوفاي 307 در مسند خودش، نوشتهاند:
از ابو سعيد نقل شده است كه كنار خانه رسول خدا (ص) در جمعي عده اي از مهاجرين و انصار حضرت سخن مي گفت كه على بن أبى طالب از آن جا گذشت، پس رسول خدا (ص) فرمود :
«اَلْحَقُّ مَعَ ذَا، اَلْحَقُّ مَعَ ذَا»
حق با او است، حق با او است.
مسند أبي يعلي، ج2، ص318، ح1052.
و ابن حجر متوفای 852هـ و ديگران نيز اين روايت را نقل كرده اند .
المطالب العالية ج16، ص147، ح3945.
--------------
بررسي سند روايت :
ابن حجر هيثمي، عالم مشهور اهل سنت گفته است :
رَوَاهُ أَبُو يَعْلَى وَرِجَالُهُ ثِقَاتٌ.
اين روايت را ابويعلى نقل كرده و راويان آن ثقه هستند.
مجمع الزوائد ج7، ص235.
روایت دوم : «أَنْتَ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَكَ»
ابن عساكر متوفای 571 از سَعْد بن ابي وقاص نقل مي كند كه گفت از پبامبر اكرم (ص) شنيدم كه به علي (ع) فرمود:
«أَنْتَ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَكَ حَيْثُ مَا دَارَ»
«تو با حق هستى و حق با تو است؛ هر كجا كه باشي».
تاريخ مدينة دمشق ج20، ص361.
معاويه بعد از شنيدن اين حديث از سعد بن وقاص، گفت:
«لَوْ سَمِعْتُ هَذَا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ (ص) لَكُنْتُ خَادِمًا لِعَلِيٍّ حَتَّى أَمُوتَ»
اگر من اين را از رسول خدا صلي الله عليه وآله شنيده بودم، تا زمان مرگ خادم على (عليه السلام) مىشدم.
--------------
بررسي سند روايت:
تمام راويان حديث مورد وثوق هستند و در نتیجه حدیث صحیح است.
روایت سوم : «عَلِيٌّ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ»
ابن عساكر متوفای 571 از ام سلمه نقل مي كند كه مي گفت از رسول خدا (ص) شنيدم كه فرمود:
«عَلِيٌّ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ وَلَنْ يَتَفَرَّقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ»
علي با حق و حق با علي است و هرگز از يكديگر جدا نمي شوند تا در كنار حوض كوثر بر من وارد خواهند شد.
روايت چهارم : « اَللَّهُمَّ أَدِرِ الْحَقَّ مَعَهُ»
حاكم نيشابورى از حضرت علي (ع) نقل مي كند كه پيامبر اكرم (ص) فرمود:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ: رَحِمَ اللَّهُ عَلِيًّا اَللَّهُمَّ أَدِرِ الْحَقَّ مَعَهُ حَيْثُ دَارَ .
از على عليه السلام نقل شده است كه رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: خداوند على را رحمت كند، خدايا! حق را بر مدار على بچرخان، هر طرف كه او برود.
و سپس در تصحيح حديث مىگويد:
هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحٌ عَلَى شَرْطِ مُسْلِمٍ، وَلَمْ يُخَرِّجَاهُ
سند اين روايت بنابر شرايطى كه مسلم قبول دارد صحيح است؛ ولى او و بخارى نقل نكردهاند.
المستدرك ج3، ص134
--------------
فخر الدين رازى، مفسر شهير اهل سنت مي گويد:
«وَمَنِ اقْتَدَى فِي دِينِهِ بِعَلِيِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَقَدِ اهْتَدَى»
هركس در دينش به على بن أبى طالب عليه السلام اقتدا كند، به راستى كه هدايت شده است.
فخر رازی در ادامه می گوید که دليل بر اين مطلب اين سخن رسول خدا صلى الله عليه وآله است كه فرمود:
«اللَّهُمَّ أَدِرِ الْحَقَّ مَعَ عَلِيٍّ حَيْثُ دَارَ».
خدايا حق را بر مدار على بگردان، هر جا كه او باشد.
التفسير الكبير ج1، ص168، نشر: دار الكتب العلمية - بيروت.
روايت پنجم : «عَلِيٌّ على الْحَقِّ مَنِ اتَّبَعَهُ اتَّبَعَ الْحَقَّ»
طبراني به سند خودش از ام سلمه همسر پيامبر اكرم (ص) نقل مي كند كه گفتند:
كان عَلِيٌّ على الْحَقِّ مَنِ اتَّبَعَهُ اتَّبَعَ الْحَقَّ وَمَنْ تَرَكَهُ تَرَكَ الْحَقَّ عَهْدًا مَعْهُودًا قبل يَوْمِهِ هذا.
علي بر حق بوده و هر كس از او تبعيت كند از حق تبعيت كرده و هر كس او را رها كند، حق را رها كرده و اين عهد و تقدير ثابت خداوندي است.
المعجم الكبير ، ج 23 ص 330 ح 758 نشر: مكتبة الزهراء – الموصل.
در روايت ديگر ام سلمه گفت:
والله إنَّ عَلِيّاَ عَلَى الْحَقِّ قَبْلَ الْيَوْمِ وَبَعْدَ الْيَوْمِ ، عَهْداً مَعْهُوداً وَقَضَاءً مَقْضِيّاً.
به خدا سوگند علي (ع) در گذشته و آينده برحق بوده و اين عهد و تقدير ثابت الهي است.
تاريخ دمشق ، ج 42 ص 449 .
روايت ششم : «عَلِيٌّ مَعَ الْقُرْآنِ، وَالْقُرْآنُ مَعَ عَلِيٍّ»
حاكم نيشابورى از ام سلمه نقل مي كند كه گفت: از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله شنيدم كه فرمود:
عَلِيٌّ مَعَ الْقُرْآنِ، وَالْقُرْآنُ مَعَ عَلِيٍّ لَنْ يَتَفَرَّقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ ". هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحُ الإِسْنَادِ.
على همراه قرآن است و قرآن نيز همراه با على عليه السّلام است. هيچگاه على عليه السّلام از قرآن و قرآن از على عليه السّلام، جدا نمىشوند تا اين كه كنار حوض كوثر بر من وارد شوند.
المستدرك على الصحيحين ج 3 ص 134.
سخن ياوه ابن تيميه درباره حديث علي مع الحق
در حالی که این روایت با سند های صحیح متعدد در کتب اهل سنت آمده است اما ابن تيميه دشمن حضرت علی (ع) و اهل بیت در كتاب منهاج السنة مىنويسد:
على مع الحق والحق معه يدور حيث دار ولن يفترقا حتى يردا على الحوض من أعظم الكلام كذبا وجهلا؛ فإن هذا الحديث لم يروه أحد عن النبي صلى الله عليه وسلم لا بإسناد صحيح ولا ضعيف
حديث «على با حق است و حق با او است از بزرگترين دروغها و نادانى است؛ زيرا اين حديث را هيچ كس از رسول خدا (ص) نقل نكرد است، نه با سند صحيح و نه با سند ضعيف؛ پس چگونه شيعيان ادعا مىكنند كه همگى اين روايت را نقل كردهاند.
منهاج السنة ج4، ص238.
# جناب ابن تیمیه ؛ چشمان کورت را باز کن و روایات بالا که در کتب اهل سنت با سند صحیح امده اند ، را تماشا کن!